تسمه تایم و زنجیر تایم
به منظور ایجاد یک زمانبندی مناسب برای باز شدن سوپاپهای یک پیشرانه احتراق داخلی و انجام گرفتن درست، هماهنگ و دقیق فرآیندهای مکش، تراکم، احتراق و تخلیه، از تسمه تایم یا زنجیر تایم استفاده میشود. به بیانی واضحتر، با توجه به اینکه حرکت پیستونها و باز شدن سوپاپها برای ورود هوا و سوخت باید با یکدیگر در هماهنگی خاصی باشند، تسمه تایم یا زنجیر تایم میل سوپاپ و میللنگ را به یکدیگر متصل کرده و ارتباط صحیح میان چرخش آنها را برقرار میکند.
تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم
وظیفه اصلی تسمه تایم و زنجیر تایم یکسان بوده و تفاوت اساسی بین آنها در طول عمر، جنس و محل نصبشان است. در حقیقت تسمه تایم از جنس لاستیک مسحتکم و تقویت شده بوده و زنجیر تایم از فلز ساخته شده است؛ تسمه تایم بیرون پیشرانه نصب میشود اما زنجیر تایم داخل پیشرانه قرار داشته و با توجه به جنس و تماس خود با اجزای دیگر، به روغنکاری احتیاج دارد و برای این منظور از روغن پیشرانه استفاده میکند. به صورت پیش فرض و تئوریک، عمر زنجیر تایم بیشتر از تسمه تایم بوده و بسیاری عمر زنجیر تایم را برابر با عمر پیشرانه میدانند؛ اما تسمه تایم یک قطعه کاملا مصرفی بوده و عمر پایینی دارد.
تسمه تایم چیست؟
همانطور که گفته شد تسمه تایم یکی از اصلیترین قطعات بکار رفته در خودرو است. درواقع بدون تسمه تایم خودرو روشن نمیشود و حتی موتور خودرو نیز به حرکت درنمیآید. این تسمه با قرار گرفتن بر روی پولیهای میللنگ و میلسوپاپ، این دو قسمت موتور را به یکدیگر متصل میکند. زمانبندی عملکرد میلسوپاپها نیز توسط تسمه تایم انجام میشود. بهطوریکه با هر دو دور چرخش میللنگ، میلسوپاپ یک دور میچرخد. یعنی تعداد دفعات چرخش میلسوپاپ نیم دور کمتر از میللنگ است.
البته در برخی خودروها از زنجیر تایم بجای تسمه استفاده شده است. درواقع در خودروها، ابتدا زنجیر تایم برای تنظیم زمانبندی میلسوپاپها بهکار میرفته است. هرکدام از این قطعات مزایا و معایب خود را دارند. زنجیر تایم در مقایسه با تسمه تایم عمر طولانیتری دارد، بهطوریکه عمر آن را برابر با عمر پیشرانه موتور میدانند. اما تسمه تایم با توجه به لاستیکی بودن طول عمر خاصی دارد و بهموقع باید تعویض شود.
البته که مهمترین مزیت تسمه نسبت به زنجیر بیصدا بودن آن است. زنجیر تایم به دلیل آهنی بودن سروصدای بیشتری در برابر تسمه تایم ایجاد میکند و هزینه بیشتری داشته و تعمیر آن هم سختتر است. در خودروهای تولید شرکتهای داخلی، به جز پیکان و پیکان وانت که از زنجیر تایم در آنها استفاده شده است، سایر خودروها از تسمه تایم بهره میبرند.
لوازم ام وی ام ممد یدک را در بازار بخرید.
تسمه تایم ام وی ام ۵۳۰ چیست؟
تسمه تایم یا تسمه تایمینگ یک تسمهی لاستیکی است که در داخل پیشرانه قرار دارد
و میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ یا میل سوپاپها متصل میکند.
به طور کلی سرعت گردش میل سوپاپ به میزان نصف سرعت گردش میل لنگ است
و تسمه تایم وظیفهی تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپها را بسته به موقعیت پیستونها دارد.
چنین عملیاتی برای کارکرد پیشرانه ی خودرو ضروری است. در ادامه همراه زومیت باشید تا با تسمه تایم بیشتر آشنا شویم.
تسمه تایم ام وی ام ۵۳۰
امروزه برخی از خودروها از تسمه تایم و برخی دیگر نیز از زنجیر تایم استفاده میکنند.
بین تسمه تایم و زنجیر تایم تفاوت اساسی وجود دارد. زنجیر تایم یک ایدهی فوق العاده است
و به دلیل جنس فلزی خود معمولا مانند تسمه تایم آسیبی نمیبیند.
از لحاظ تئوری عمر زنجیر تایم به اندازهی عمر خود پیشرانه است و نیازی به تعویض آن وجود ندارد.
برای اینکه بدانید خودروی شما از انواع تسمه تایمی است یا زنجیر تایم دارد تنها کافی است
تا دفترچه ی راهنمای مشتریان خودروی خود را باز کرده و چک کنید
که آیا کیلومتر تعویض تسمه تایم ذکر شده است یا نه. راه دیگر نیز تماس و سوال از مسئول فنی نمایندگی فروش خودرویتان است.
چه زمانی وقت تعویض تسمه تایم ام وی ام ۵۳۰ است؟
سوال این است که چه زمانی باید تسمه تیم خودروی خود را عوض کنیم.
خودروسازان مختلف برای مدلهای مختلف خودرو کیلومترهای متفاوتی را برای تعویض تسمه تایم عنوان میکنند که از ۶۰ هزار کیلومتر تا بالاتر را شامل میشود.
برخی خودروها زودتر و برخی نیز دیرتر به تعویض تسمه تایم احتیاج پیدا میکنند.
یکی از مشکلاتی که در هنگام خرید خودروی دست دوم وجود دارد این است که شما نمیدانید
که تسمه تایم این خودروها تعویض شده است یا نه و اگر این کار انجام شده است زمان انجام آن کی بوده؟